Subdoel fase 4
Ik wil weten hoe ik actie kan bijsturen/verankeren in de schoolwerking.
Vanuit de relevante gegevens verzameld in de evaluatie, doe je het nodige werk om naar een volgende dataverzamelingsfase van een nieuwe datacyclus toe te werken. Aan het einde van dit onderdeel van de data-actiefase, wordt mogelijks een nieuwe onderzoeksvraag gesteld voor een nieuwe data-cyclus.
Het resultaat van deze fase kan resulteren in verschillende nieuwe routes:
· Iets anders doen: simuleren en experimenteren
o Het eindresultaat sluit niet aan bij de verwachtingen.
o Bij het bepalen van de strategie waren er meerdere opties.
o Je doorloopt de data-actiefase opnieuw met een andere strategie.
o Hou bij het herplannen de essentie van scenariodenken in het achterhoofd. Zodat je bij het
aanpassen tegelijkertijd kan anticiperen tijden het proces.
· Ambities bijsturen of bijstellen: een fundamentele keuze
o De vooruitblik ontstaat vanuit een gegroeid bewustzijn en de check wat nu de concrete vervolgstap
zou moeten worden.
o Je past het plan aan, je stelt de normen en doelen bij (omhoog/omlaag) met dezelfde middelen voor
de uitvoering.
o Je past je uitvoering aan zonder je plan en doelen aan te passen. Am
· Iets meer of minder gaan doen
o Kleine verbeteringen
Deze keuze valt samen met de procesevaluatie. Tijdens het proces voer je regelmatig kleine aanpassingen aan om de kwaliteit van de gekozen strategie te verbeteren. Bij de productevaluatie kan blijken dat nog enkele kleine aanpassingen voldoende zijn om het te optimaliseren.
o Aanpassen door iets minder te gaan doen.
In bepaalde gevallen kan het zijn dat je een strategie koos die niet realistisch blijkt om verder te zetten. Het is te intensief, te veel betrokkenen, enz. Bij een herontwerp kies je dan om dit minder te doen of er volledig mee te stoppen. Die keuze heb je altijd en kan een waardevolle optie zijn.
Door een actie te minderen of te stoppen geef je een duidelijk signaal aan je team. Je geeft daardoor bovendien de ruimte om daarna andere dingen te proberen of andere plannen te maken.
o Uitbreiden, verbreden of verdiepen.
Uitbreiden: een overgang van één actie naar meerdere gelijksoortige actie.
voorbeeld: Je past de strategie ook toe in een andere klasgroep
Verbreden: een overgang om een strategie uit het ene domein over te hemelen naar een ander domein.
voorbeeld: Je past de strategie ook toe voor een ander vakonderdeel.
verdiepen van de verbetering: Het kan zijn dat de gekozen actie slechts een brandje geblust heeft. Als dat vermoeden opspeelt, dan helpt het om een nieuwe datacyclus te starten met een nieuwe hypothese/vraag waarmee de resultaten van de verbetering verdiept kunnen worden.
Maak jouw eigen website met JouwWeb