Luik B
Ik wil meer informatie over het bijsturen/verankeren na proces- en productevaluatie van de ondernomen acties.
Een voorbeeld van procesevaluatie
Aan de hand van de resultaten van de leerlingvolgsysteemtest spelling in het derde leerjaar werd een MDO gepland. De resultaten waren zwakker dan verwacht voor de meerderheid van de klasgroep. In vergelijking met (data-analyse) de observaties, formatieve toetsen en leerlingkenmerken (verzamelde data), werd besloten dat dit klasresultaat ver beneden de mogelijkheden ligt van deze klasgroep (interpretatie). Er werd een actie gekoppeld d.m.v. de leer-en instructiemethode voor spelling aan te passen. De klasgroep zou tijdens de spellingslessen opgesplitst worden in 3 niveaugroepen. De klasleerkracht zou de groep leerlingen begeleiden met de gemiddelde resultaten. De zorgleerkracht van de klas begeleidt de leerlingen met de minste resultaten en de zorgcoördinator met de leerlingen met sterke resultaten. Tijdens de lessen werd geobserveerd en de actie geëvalueerd. Aan de hand van deze evaluatie werd de verdeling van groepen, leerkrachten gekoppeld aan de groep, maar ook de inhoud, werkwijze per groep, e.d. continu aangepast en verbeterd om de gekozen leer- en instructiemethode voor de gehele klasgroep zo optimaal mogelijk te kunnen inzetten.
Herplannen vanuit scenariodenken
Scenariodenken en -plannen maakt het mogelijk om te anticiperen op de toekomst.
Het herkennen van trends staat centraal. Doordat je de actiefase al doorlopen hebt, kan je relevante ontwikkelingen omzetten in meerdere scenario’s. Tijdens het vorige proces zullen ‘wat als- vragen' (o.a ‘Wat als we die andere strategie gekozen hadden?’) de revue gepasseerd zijn.
Er zijn 5 stappen in het scenarioplanningsproces: herken de relevante ontwikkelingen, selecteer de trends die waarschijnlijk standhouden, ontwikkel daarop meerdere scenario’s en reken het gevolg daarvan voor jouw school. Vervolgens schrijf je een scenarioplan.
Klik voor meer uitleg, verdieping en onderbouwing.
Voorbeelden van actie aanpassingen
- Ambities bijstellen vanuit een gegroeid bewustzijn.
De resultaten van de leerlingvolgsysteemtoets midden schooljaar werd gebruikt als productevaluatie. Deze resultaten zijn sterk gestegen en sluiten beter aan bij de mogelijkheden van de klasgroep. Moet de gekozen leer- en instructiemethode standaard uitgevoerd worden? Voor alle klassen? Alleen voor deze groep? Enkel als interventie? …
- Ambities bijsturen door het aanpassen van normen en doelen
De resultaten van de LVS midden 3de leerjaar zijn nog steeds niet wat er verwacht wordt van deze groep. Je doet verder met de gekozen leer-en instructiemethode maar geeft het proces meer tijd.
- Ambities bijsturen door het aanpassen van het plan.
Je besluit dat de gekozen leer-en instructiemethode niet voldoet aan de verwachting. Je zoekt en plant met het team een nieuwe leer-en instructiemethode en doorloopt het proces opnieuw met de nieuwe methode.
- Aanpassen door kleine verbeteringen door te voeren.
Je past nog enkele praktische punten aan bij de gekozen leer- en instructiemethode. Je constateerde dat binnen de groep leerlingen met gemiddelde resultaten een groot verschil in leerstijlen is. Je past de aanpak binnen deze groep aan door te werken in twee groepjes bij dezelfde leerkracht.
- Aanpassen door iets minder te doen.
Het inzetten van de zorgcoördinator voor de spellingslessen zorgt ervoor dat deze zoco te weinig tijd heeft voor andere belangrijke taken. Daardoor wordt besloten om de strategie slechts 1x per week toe te passen in plaats van 3x. De andere 2x wordt er in 2 groepen gewerkt i.p.v. in drie groepen.
- Aanpassen door uitbreiding verbreden of verdiepen.
Je past de strategie ook toe in een andere klasgroep.
- Aanpassen door verbreding.
Je past de strategie ook toe voor een ander vakonderdeel.
Maak jouw eigen website met JouwWeb