Subdoel fase 4

Ik wil weten hoe ik de actie kan evalueren

1.    Procesevaluatie (voorbeeld ter illustratie)

Bij procesevaluatie bekijk je het dagelijkse werkproces en kijk je even terug op wat ondertussen gebeurd is.  Het is een reflectie gericht op de gedane acties en de uitwerking van de genomen besluiten.

 

Waarom voer je een procesevaluatie uit?
In de evaluatiefase ontstaat de leercurve. Tot nu toe ging het team aan de slag met data door dit te verzamelen, te analyseren, interpreteren en actie te koppelen. Van de evaluatie wordt er (bij)geleerd.

Van negatief naar positief:
Een evaluatie wordt vaak negatief aangevoeld. Leerkrachten voelen zich terechtgewezen door de schoolleider, ze voelen zich gecontroleerd en gecorrigeerd. Maar door het uitvoeren van de verschillende fases van de datacyclus en het stimuleren van een onderzoekende houding, vindt de procesevaluatie en het leren tussen de data en de leerkrachten/team. Het vindt niet plaats in de hiërarchische verhouding.

Gebruik feedback als een strategie om te sturen én te motiveren.

Spreek bij het opstellen van het actieplan een evaluatiesysteem af dat voor het schoolteam bruikbaar en haalbaar is.  Denk daarbij aan volgende vragen:

·        Wanneer evalueren we? 

·        Waarover evalueren we? 

·        Met wie gaan we evalueren? 

·        Aan de hand waarvan evalueren we?

 Mogelijkheden voor het evalueren van acties zijn:  

·        Het bijhouden van een dagrapportage 

·        Een turfsysteem 

·        Een afvinksysteem om na te gaan welke actie gedaan is 

·        Ga regelmatig in overleg om op de hoogte te blijven hoe acties verlopen zijn 

 

Check, check en dubbelcheck
Tijdens de procesevaluatie ga je na wat de kwaliteit is van je acties en wat de voorlopige resultaten zijn. Gaan we in de verwachte richting?

·        Ga regelmatig na en bespreek regelmatig of de acties, de interpretaties, de voorlopige resultaten nog

wel overeenkomen met het plan.

·        Bekijk de gevolgde weg en de uitgevoerde acties kritisch.

·        Voorkom dat je in de evaluatiefase verkeerde conclusies trekt.

 

Aandachtspunten

·        Wees ervan bewust dat elke leerkracht bagage meeneemt uit het verleden, waardoor iedereen een

ander perspectief heeft op de situatie.

·        Ga altijd de dialoog aan met elkaar over de data verzameld tijdens het proces (observaties, resultaten,

…) en stel open vragen. Dit bevordert de discussie en draagt bij tot de onderzoekende houding.  Het brengt je uiteindelijk tot betere oplossingen.

·        Verlies de belangen, achtergronden en posities van de mensen die deelnemen aan de evaluatie niet uit

het oog.

 

2.       Productevaluatie (voorbeeld ter illustratie)

Bij de productevaluatie reflecteer je niet enkel op het eindresultaat of het eindproduct, maar ook het resultaat van het gehele traject. 

1. Evaluatie van het eindresultaat
Zijn de vooropgestelde doelen bereikt?
Spreek bij het opstellen van het actieplan af wanneer de doelen bereikt moeten zijn. Gebruik hierbij de schalen.  


Voorbeelden van doelen die kunnen bereikt worden: 

Welke individuele doelen zijn bereikt?
Bijvoorbeeld: Hogere motivatie, persoonlijke ontwikkeling, grotere tevredenheid …

 

Welke organisatiedoelen zijn bereikt?  

Bijvoorbeeld: Leerkrachten gebruiken evaluatiecriteria, leerkrachten geven effectieve feedback ... 


2. Terugblik: Evaluatie van de gekozen en uitgevoerde actie

·        De gekozen strategie:

Heeft de gekozen strategie bijgedragen aan de behaalde resultaten? Werd de strategie aangepast tijdens het proces?

·        Het vooropgestelde actieplan

Werd het vooropgestelde actieplan aangehouden? Werden er veel/weinig wijzigingen gedaan gedurende het proces? …

·        De randvoorwaarden

Werd aan alle randvoorwaarden voldaan? Welke wel/niet? Welke randvoorwaarden moeten de volgende keer zeer voldaan worden?...

·        De uitvoering van het actieplan

Waren er obstakels tijdens het uitvoeren?

·        De procesevaluatie

Hoe verliep de procesevaluatie? Was de gekozen evaluatiemethode gebruiksvriendelijk? …

 

Gebruik opnieuw data als een toetssteen voor de opvolging van de verschillende stappen uit deze fase. Het evalueren van alle stappen, is een onderdeel van de leercurve en bepaalt mee de volgende stappen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb