Subdoel fase 1
Ik wil een onderzoekende houding inzetten/ontwikkelen.
- Durf dingen in vraag stellen vanuit nieuwsgierigheid.
Bijvoorbeeld: (De resultaten van een rapportperiode zijn zoals verwacht. Hoe weet de leraar dat hij/zij goede toetsen heeft afgenomen? Welke data kunnen hierbij helpen?
- Zoek naar hypotheses en veronderstellingen zonder te oordelen.
Bijvoorbeeld: Welke hypothese kunnen afwijkende resultaten op toetsen verklaren? Ontoereikende voorkennis? Tegenvallende lespraktijk? Onduidelijke vraagstelling?
- Kunnen we data gebruiken om achterliggende veronderstellingen of assumpties te onderbouwen of te ontkrachten?
Bijvoorbeeld: Welke data kunnen ingezet worden om bijvoorbeeld de veronderstelde ontoereikende voorkennis van leerlingen in kaart te brengen?
- Kunnen we data gebruiken om tot een beter inzicht te komen/ iets beter te begrijpen?
- Zijn de data die gebruikt worden juist? Nauwkeurig? Gepast voor het voorliggende doel? Dit gaat over validiteit en betrouwbaarheid.
- Hoe kunnen we de data en wat we eruit leren delen met anderen (leraren, leerlingen, ouders …)? Hoe stemmen we dit af op de verschillende doelgroepen?
Maak jouw eigen website met JouwWeb