Luik B

Ik wil meer informatie over het begrip ‘onderzoekende houding’.

Een onderzoekende houding is een voorwaarde om onderzoek te kunnen doen of onderwijsinnovatie tot stand te brengen1.

Een onderzoekende houding omvat drie gerelateerde aspecten:

 

de bekwaamheid om onderzoek uit te voeren,

een gevoeligheid voor situaties die onderzoek mogelijk maken, 

en een fysieke en psychische neiging om aan onderzoek te doen2.


Kenmerken3 van een onderzoekende houding:

 

  • nieuwsgierig zijn - willen weten - je dingen afvragen 
  • een open houding - op zoek naar eigen vooronderstellingen - oordeel kunnen uitstellen 
  • kritisch zijn: is het wel zo? - zaken in twijfel trekken 
  • willen begrijpen - tot inzicht willen komen - willen doorgronden 
  • bereid zijn tot perspectiefwisseling  
  • distantie nemen van routines - vraagtekens bij het vanzelfsprekende - gebaande paden durven verlaten - eigen richting durven kiezen  
  • gerichtheid op bronnen - willen voortbouwen op eerdere opvattingen en ideeën 
  • gerichtheid op zeker weten - goede bronnen willen gebruiken - nauwkeurig willen zijn 
  • willen delen met anderen - onderdeel willen zijn van leergemeenschappen. 

1: Krüger, 2010

2: Tack & Vanderlinde, 2014

3: Bruggink & Harinck, 2012