Subdoel fase 1

Ik wil een werkwijze over hoe ik data kan verzamelen.

Doelgerichtheid op nummer 1 – Enkele vragen die je zeker moet stellen

 

·        Wat is het probleem of onderwerp waarrond we willen werken?

·        Op welke hoofdvraag/deelvragen willen we een antwoord krijgen?

·        Over welk soort onderzoeksvraag gaat het?

·        Wat is de aanleiding om deze vraag voorop te stellen? Waarom is dit relevant?

·        Wat weten we hier al over? Wat weten we nog niet?

 

Randvoorwaarden vóór de start om motiverend en inspirerend aan de slag te gaan

 

1.      Situeer datagebruik in een ruime visie op kwaliteitszorg, met gedeelde en realistische verwachtingen

2.      Stel goede vragen voorop en richt je op wat energie geeft

3.      Werk met een leidend team en neem weerstanden ernstig

4.      Maak tijd en middelen vrij voor datagebruik

5.      Communiceer en leef de verwachtingen inzake datagebruik

6.      Zet het geven van feedback in als sturende en motiverende strategie

7.      Zorg voor goede, relevante en toegankelijke data

8.      Expliciteer en verbind de reeds aanwezige kennis en vaardigheden

9.      Haal de blik en expertise van externen binnen in je klas of school

 

Bij de start:

·        Neem een onderzoekende houding aan.

·        Definieer rond welk onderwerp of probleem je (in team) wil werken.

·        Noteer een veronderstelling over de mogelijke oorzaak van het probleem. 

·        Formuleer een vraag: dat is jouw onderzoeksvraag.

·        Bepaal welke reeds beschikbare data nuttig kunnen zijn voor dit onderwerp/probleem.

·        Verzamel enkel nieuwe data indien je over onvoldoende data beschikt om de huidige situatie in kaart te
          brengen.

 

Als je nieuwe data wil verzamelen:

 ·        Vertrek van de richtvragen ‘Wat willen we weten?’ en ‘Waarom willen we dat weten’ zodat je
          doelgericht (en afgebakend) data kan verzamelen.

 ·        Overweeg wanneer je data gaat verzamelen.

          Wordt het een eenmalig dataverzamelingsmoment?

          Als het praktisch onhaalbaar is om de data op één tijdstip te verzamelen, welke gevolgen zijn er dan bij
          meerdere dataverzamelingsmomenten?

          Worden de data beter verzameld verspreid in de tijd?

 ·        Overweeg het gebruik van meerdere databronnen.

          Is het zinvol en haalbaar om meerdere databronnen te gebruiken?

          Wat is de meerwaarde?

 ·        Bepaal of je ook externe data nodig hebt: dataloep, databundel, attendering….

·        Overweeg het verzamelen van data bij verschillende stakeholders.

          Is het zinvol en haalbaar om meerdere stakeholders te bevragen (ouders, leerlingen, leerkrachten, 
          schoolbestuur, ondersteunend team, paramedisch personeel, schoolleiding, administratief personeel,
          samenwerkingspartners, …)

          Als je het zinvol en haalbaar acht, wat is dan de concrete meerwaarde van een extra
          stakeholdersgroep?

 ·        Bepaal via welk middel je data zal verzamelen: enquêtes, gestandaardiseerde toetsen, observaties,
           interviews (kindgesprekken/oudergesprekken), …

           Wil je dataverzamelingsmethoden verkennen, klik dan hier.

·        Bepaal waar je de data zal bewaren.

         Overweeg vertrouwelijkheid en vraag toestemming

         Volg hierbij de GDPR-richtlijnen.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb