Luik B
Ik wil meer informatie over welke data ik kan verzamelen.
We kunnen data ook indelen naar context, input, proces, output.

Bron: De datateammethode, Schildkamp et al. (2014)
Externe databronnen
- Dataloep
Dataloep publiek: inschrijvingen, zittenblijvers, schoolse vorderingen, leerlingenkenmerken,
mobiliteit en aantrekkingskracht
Dataloep privé: evolutie leerlingenaantallen, zittenblijven, doorstromen, oriënteringsattesten,
rekrutering per gemeenten, personeel (ziekteverzuim, bekwaamheidsrubricering), OKI-indicatoren
- Gemeentelijke rapporten
- Schoolportret (via onderwijsinspectie)
- Agodi
- Onderzoeksresultaten
- …
Interne databronnen
- Het leerlingvolgsysteem
- Leerlingenresultaten (op gestandaardiseerde toetsen)
- CLB-verslagen over leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Observaties van leerlingen in de klas, op de speelplaats, tijdens uitstappen
- Ouder-, leerlingen- en leerkrachtenbevragingen
- Informele gesprekken met ouders aan de schoolpoort
- …
Let op dat je de verzamelde data steeds documenteert/registreert, zodat je daar nadien op kan terugvallen. Dit hoeft geen lang verslag te zijn.
Bijvoorbeeld: je neemt een foto van de resultaten van de brainstromsessie met je lerarenteam.
Maak jouw eigen website met JouwWeb