Luik B

Ik wil meer informatie over welke data ik kan verzamelen.

We kunnen data ook indelen naar context, input, proces, output.

Bron: De datateammethode, Schildkamp et al. (2014)

 

Externe databronnen

  • Dataloep

Dataloep publiek: inschrijvingen, zittenblijvers, schoolse vorderingen, leerlingenkenmerken,     
   mobiliteit en aantrekkingskracht

         Dataloep privé: evolutie leerlingenaantallen, zittenblijven, doorstromen, oriënteringsattesten,
         rekrutering per gemeenten, personeel (ziekteverzuim, bekwaamheidsrubricering), OKI-indicatoren

  • Gemeentelijke rapporten
  • Schoolportret (via onderwijsinspectie)
  • Agodi
  • Onderzoeksresultaten
  •  …

 

Interne databronnen

  • Het leerlingvolgsysteem
  • Leerlingenresultaten (op gestandaardiseerde toetsen)
  • CLB-verslagen over leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
  • Observaties van leerlingen in de klas, op de speelplaats, tijdens uitstappen
  • Ouder-, leerlingen- en leerkrachtenbevragingen
  • Informele gesprekken met ouders aan de schoolpoort
  •  …

 

Let op dat je de verzamelde data steeds documenteert/registreert, zodat je daar nadien op kan terugvallen. Dit hoeft geen lang verslag te zijn.

Bijvoorbeeld: je neemt een foto van de resultaten van de brainstromsessie met je lerarenteam.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb