Luik B

Ik wil meer informatie over een werkwijze over hoe ik data kan verzamelen.

Soorten onderzoeksvragen

  • Beschrijvend

                             Wie? Wat? Welke? Wanneer? Hoe? Hoeveel?

                  Bijvoorbeeld: Hoe ziet het taalbeleid van onze school eruit?

  • Verklarend

                              Waarom?

                              Bijvoorbeeld: Waarom scoren onze leerlingen zwak op de peilingstoets

                              wiskunde?

  • Toetsend

                              Hoe goed werkt…? Is het zo dat …? Meten van resultaten en effecten.

                              Bijvoorbeeld: Wat is het effect van ons beleid op cyberpesten?


Tips om een goede onderzoeksvraag te formuleren:

  • Vermijd ja/nee vragen, denk meer aan ‘In welke mate...?’, ‘Hoe...?’ Stel open vragen.
  • Beschrijvend, verklarend, toetsend, toekomstgericht, adviserend?
  • Hou bij het formuleren van je onderzoeksvraag rekening met je doelgroep.
  • Gebruik termen die door iedereen gekend zijn om een eenduidige interpretatie van je onderzoeksvraag mogelijk te maken. Indien nodig kan je moeilijke begrippen kort definiëren.
  • Maak gebruik van een neutrale vraagstelling.
  • Een goede onderzoeksvraag is eendimensioneel.
  • Vermijd al te lange vragen.

 

Vertrouwelijkheid:

Info omtrent GDPR-richtlijnen kan je vinden op hier en hier.

Enkele suggesties om vertrouwelijkheid te bevorderen:

  •  Maak het schoolteam bewust van de gevoeligheid van bepaalde vormen van informatie.
  • Maak concrete afspraken met je team over het omgaan met vertrouwelijke informatie.

Bijvoorbeeld: welke data nemen we op in het leerlingvolgsysteem? Steken we de M-verslagen integraal in het leerlingvolgsysteem of maakt de zorgcoördinator daar een samenvatting van met enkel de ‘need to know’ informatie? Wanneer dienen we de expliciete toestemming van de ouders te vragen? Wie krijgt toegang tot welke data?

  • Zorg ervoor dat de namen van je respondenten niet achterhaald kunnen worden als je een bevraging organiseert waarbij gevoelige informatie wordt vrijgegeven. Anders riskeer je dat ze niet al hun gedachten/meningen/percepties/gevoelens zullen vrijgeven.
  • Zorg ervoor dat bij het melden van informatie, je alleen groepen identificeert die groot genoeg zijn om het onmogelijk te maken individuen te identificeren. Een groep van een twintigtal respondenten (of meer) kan een goede richtlijn zijn.
  • Zorg ervoor dat vertrouwelijke data bij het opslaan voldoende beveiligd zijn, zodat de gegevens niet door anderen (via internet) kunnen worden bekeken of overgenomen worden zonder jouw medeweten. Bespreek vertrouwelijkheidskwesties met iedereen die data gaat verzamelen.
  • Wijs leden van het schoolteam op hun verantwoordelijkheden met betrekking tot de discretieplicht in het onderwijs. Leerkrachten en zorgcoördinatoren hebben ambtsgeheim. Enkel het CLB heeft beroepsgeheim.
  • Treed met het schoolteam in dialoog over het belang van discretieplicht aangaande informatie.
  • Verken hoe het volle potentieel van beschikbare informatie met aandacht voor deze discretieplicht toch benut kan worden. 
  • Expliciteer onder welke voorwaarden en voor welke personen informatie beschikbaar wordt gemaakt binnen de school. 

 

Vraag toestemming:

Zorg ervoor dat je toestemming krijgt om data te verzamelen of te gebruiken op jouw school- en community-sites. Neem contact op met de juiste beheerders (bijvoorbeeld directeurs, schoolbestuur, stads- of provinciaal personeel, ...) om te achterhalen wat hun verwachtingen zijn rond deze kwestie.