Luik B

Ik wil een concreet voorbeeld van hoe ik betekenis kan geven aan data.

Voorbeeld: totaaloverzicht Nederlands in tabelvorm.

Wat valt je meteen op als je deze tabel gebruikt?
De kleuren. Allemaal positieve cijfers (groene cijfers: +0, +6, +7)

Zijn er nog andere zaken die je meteen opvallen zonder dat je daar lang over moet nadenken?

Het Vlaamse gemiddelde ligt lager dan de referentiegroep. Niet veel, maar toch.

Onze school scoort op alle vlakken beter dat het Vlaamse gemiddelde en voor lezen en taalbeschouwing scoren we hoger dan de referentiegroep.

 

Ben je zeker dat je de belangrijkste zaken hebt opgemerkt? Zo ja, waarom denk je dat? Zo neen, hoe verklaar je dit?
Neen. Ik keek nog niet naar de tweede tabel. De eerste viel onmiddellijk op vanwege de kleuren.

 

Als je nu opnieuw naar de data/resultaten kijkt, zijn er dan bijkomende zaken die je opvallen?
Onze resultaten zijn over de hele lijn gestegen sinds 2013.
Op het domein lezen scoren wij het zwakst t.o.v. de twee andere domeinen. Maar dit was niet elk jaar zo.
2016 was een jaar met hoge resultaten, maar ook de gemiddelde score van Vlaanderen lag toen hoger dan nu.

Welke vragen roept dit bij jou op?
Waarom scoren sommige jaren laag voor lezen en andere jaren hoog? Waaraan ligt dat? Deden we andere activiteiten, lessen …?
Waarom scoorde Vlaanderen in 2016 algemeen hoger?

 

Voorbeeld: resultaten van één klasgroep en één vakonderdeel in een staafdiagram

Wat valt je meteen op als je naar deze grafiek kijkt?
De donkerblauwe, uitschietende balken.

Zijn er nog andere zaken die je meteen opvallen zonder dat je daar lang over moet nadenken?

Op het eerste zicht lijkt het percentage donkerblauwe balken hoger te zijn, dan de lichtblauwe.

 

Ben je zeker dat je de belangrijkste zaken hebt opgemerkt? Zo ja, waarom denk je dat? Zo neen, hoe verklaar je dit?
Op het eerste zicht wel. Er zijn 2 grote onderdelen, donkerblauw en lichtblauw.

 

Als je nu opnieuw naar de data/resultaten kijkt, zijn er dan bijkomende zaken die je opvallen?
Het percentage leerlingen dat nipt voldoende haalt, is hoog.

Welke vragen roept dit bij jou op?
Welke leerlingen scoren 5? Zijn er bepaalde leerlingenkenmerken die dit zouden kunnen verklaren?

 

Als je dit allemaal nog eens goed bekijkt, zijn er dan bijkomende zaken die je belangrijk lijken? Zijn er zaken die je niet meteen zijn opgevallen maar nu wel? Wat denk je precies?
In het algemeen behaalt ongeveer 30% de eindtermen niet. Dit roept verdere vragen op. Waarom? Welke leerlingen scoren laag? Is dit begrijpbaar? Op welke vragen worden de meeste fouten gemaakt? Moeten we ons lessenpakket aanpassen? …

Maak jouw eigen website met JouwWeb