Subdoel fase 3

Ik wil weten waarom ik betekenis moet geven aan data.

Van data naar informatie naar kennis naar actie

 

Wil je doelgerichte acties kunnen uitwerken om een probleem op te lossen en/of de onderwijskwaliteit verder te ontwikkelen, dan moet je de verzamelde en geanalyseerde data eerst samen met je team interpreteren. Anders is de kans groot dat je veel tijd en energie steekt in de verkeerde dingen en misschien zelfs nieuwe problemen creëert. Hiervoor is een diepgaande professionele dialoog nodig. Hoe je dit realiseert lees je hier.

Bron: Informatiegebruik door schoolleiders en leerkrachten (Van Gasse, Vanhoof, Mahieu, Van Petegem, 2015.)

 

Bovenstaande figuur illustreert hoe de relatie tussen gegevens (verzameld in fase 1) informatie kan worden (door data-analyse in fase 2). Door een gepaste betekenisgeving in deze fase 3 kunnen ze kennis en wijsheid opleveren. De betekenisgeving is van cruciaal belang om tot gepaste acties te komen in fase 4.

Maak jouw eigen website met JouwWeb