Subdoel fase 1
Ik wil weten waarom ik data moet gebruiken.
Data gebruiken gebeurt om meerdere redenen.
Dikwijls worden data gebruikt om de interne schoolkwaliteit te verbeteren.
‘onze school wordt er beter van’
Bepaalde beslissingen kan je baseren op data die je geanalyseerd en geïnterpreteerd hebt.
Bijvoorbeeld: Je plant een ware make-over van de speelplaats omdat uit de leerlingenbevraging blijkt dat leerlingen meer groen en speeltuigen wensen.
Bijvoorbeeld: Beslissingen nemen over de overstap naar het secundair onderwijs zoals je kan lezen in dit artikel.
Je kan een mythe ontkrachten die leeft in de school.
Bijvoorbeeld: Klopt het dat het spellingsniveau jaar na jaar achteruitgaat?
Bijvoorbeeld: Klopt het dat de toetsresultaten voor dit onderdeel zijn te laag omdat de voorkennis van de leerlingen ontoereikend is.
Je wil een nieuwe aanpak onderbouwen en het team overtuigen of inspireren.
Bijvoorbeeld: Om leraren meer coachend aan de slag te laten gaan met hun leerlingen wil je hen inspireren met voorbeelden van goede casussen of praktijken.
Bijvoorbeeld: Met een nieuwe visietekst wil je leraren inspireren om op een bepaalde manier vanuit gedeelde waarden te handelen en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen.
Je wil inzetten op doelgericht handelen. (pre-test)
Bijvoorbeeld: Je wil het pestactieplan aanpassen en formuleert daarom doelen om het effect van de implementatie van het plan in kaart te brengen.
Soms wil je weten of je je doel behaald hebt en dan is meten weten. (post-test)
Bijvoorbeeld: Het pestactieplan werd twee jaar geleden aangepast en je wil weten of dit een positief effect heeft op het welbevinden van je leerlingen.
Daarnaast worden data ook gebruikt om zaken te verantwoorden.
Soms moet je je als school of als leerkracht kunnen verantwoorden naar ouders, naar een leidinggevende, naar de inspectie …
Bijvoorbeeld: Je wil de inspectie tonen dat je aan interne kwaliteitszorg doet.
Bijvoorbeeld: Je wil moeilijk gedrag in kaart brengen zodat je duidelijk aan ouders en andere zorgverstrekkers kan aantonen wanneer het fout loopt.
Bijvoorbeeld: Je wil de evolutie van de behaalde eindtermen voor wiskunde in kaart brengen want de leerkrachten van de derde graad klagen over de ontoereikende voorkennis van de leerlingen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb