Subdoel fase 1
Ik wil weten hoe ik zelf een instrument kan opstellen om data te verzamelen.
Enkele vaak gebruikte voorbeelden nader toegelicht
- Kwantitatief instrument – Hoe stel ik een enquête op?
Soorten vragen
- Open vragen
Wanneer gebruiken? Als je niet alle antwoordmogelijkheden kent of als er veel verschillende antwoordmogelijkheden zijn.
- Meerkeuzevragen (1 of meer mogelijke antwoorden)
- Stellingen
- Rangschikvragen
- Frequentievragen
- Beoordelings- of schaalvragen
Vragen formuleren – Tips & tricks
ALGEMEEN
- Controleer of je meet wat je wil meten (validiteit). Verlies nooit je onderzoeksvraag uit het oog.
- Elke vraag die je stelt moet bijdragen tot het beantwoorden van je onderzoeksvraag.
- Voorzie de vragenlijst van een bondige inleiding over het doel en het nut van je onderzoek, info rond anonimiteit, deadline, …
- Verzorg de opmaak van je vragenlijst.
- Test je vragenlijst (betrouwbaarheid en validiteit).
FORMULEREN VAN VRAGEN
- Stel eenvoudige, duidelijke, concrete, gerichte vragen.
- Stel eenduidige vragen die niet voor interpretatie vatbaar zijn. Definieer indien nodig bepaalde begrippen.
- Stel neutrale vragen. Vermijd suggestieve vragen.
- Let op met verwachtingen/veronderstellingen.
- Vermijd moeilijk taalgebruik en jargon. Stem je vraagstelling af op je doelgroep.
- Vermijd lange en samengestelde vragen. Vermijd veel bij- en tussenzinnen.
- Vermijd passief taalgebruik.
- Gebruik waar mogelijk positief geformuleerde items. Als er een risico is voor een zekere antwoordtendens, varieer dan positieve en negatieve items.
- Kwantificeer waar mogelijk.
- Gebruik correcte grammatica.
- Een kwalitatief instrument – Hoe kan een interviewleidraad eruitzien?
Openingsvragen
- Maak kennis.
- Beschrijf je doel, de lengte en de wijze van het interview
- Geef aan hoe je het gesprek registreert.
- Geef aan welke afspraken er zijn over de anonimiteit en het terugkoppelen van de bevindingen.
Inleidende vragen
- Stel eerst vragen die als ijsbrekers dienen.
- Stel dan je inleidingsvragen die het centrale thema voorstellen.
- Bijvoorbeeld: Waar denk je aan als je het woord … hoort?
Overgangsvragen
- Stel vervolgens je overgangsvragen om het gesprek te leiden in de richting van de kernvragen.
Kernvragen
- Stel je kernvragen (2 tot 5) die dienen om je onderzoeksvraag te beantwoorden.
Beëindiging
- Maak een samenvatting.
- Vraag of je iets miste, of om verduidelijking of om toevoegingen.
- Herhaal wat je met de data gaat doen.
- Bedank de deelnemer.
Naar De Maeyer, S. (2009). Het semi-gestructureerde interview. Een open leerpakket. Kwalitatieve Onderzoeksmethoden. UA.
Maak jouw eigen website met JouwWeb